<-go back


Blog 1: Smoesjes

Iedereen maakt zich hier vast wel eens schuldig aan. Je bent vergeten iets te doen of hebt geen zin of tijd gehad wat je beloofd had te doen. Je wilt de ander niet teleurstellen en bedenkt een smoes. Tijdens het lesgeven op muziekscholen kom ik dit regelmatig tegen bij mijn leerlingen. De een is creatiever en origineler in het bedenken van een smoes als de ander.

Ik kom op de muziekschool 3 categorieën leerlingen tegen:

1. De slapende honden niet wakker maken leerling: de leerling die niets zegt en wacht totdat jij er achter komt dat de leerling niets heeft voorbereid en vervolgens toegeeft niets te hebben gedaan.
2. De recht voor zijn raap leerling: de (vaak ijverige) leerling die eerlijk toegeeft deze week niets te hebben voorbereid.
3. De creatief met smoesjes leerling: de leerling die een smoesje verzint om te verbloemen dat hij/zij eigenlijk niets heeft gedaan om wat voor reden dan ook.

Het meest populaire 'saaie' smoesje is toch wel het iedere week druk hebben met de vele proefwerken op school. Andere, originelere smoesjes zijn toch wel een moeder die de kamer opruimt waardoor de leerling niet heeft kunnen oefenen, of de hond die het huiswerk heeft opgegeten of de cartridge van de printer die leeg was. Ja, als docent maak je het allemaal mee. Als je hierop doorvraagt, wordt het ineens wel heel stil, dan zijn ze ineens niet meer zo inventief.

Ik ben benieuwd naar jullie beste smoes ervaringen, dan kunnen de leerlingen in 2013/2014 op zoek gaan naar nieuwe, originele smoesjes.

<-go back